zaterdag 28 januari 2017

Mijn eerste zadelsteek en wetforming


Oefenen...oefenen....en nog eens oefenen.
Dit zijn mijn eerste twee werkstukjes met de zadelsteek. Voor het beursje heb ik het leer nat gevormd waardoor een mooi stevig tasje ontstaat. In dit geval staat het aan de bovenkant een beetje open omdat ik er sigaretten in wilde bewaren, maar het kan natuurlijk ook zo gemaakt worden dat het dieper sluit.  Ik ben er best trots op...

Er zijn heel wat uurtjes werk gegaan in het zoeken naar technieken en materialen. Mijn Engels is weer opgehaald door het luisteren naar veel mensen (vooral mannen overigens) die je op YouTube voordoen hoe het moet. De materialen zijn een verhaal apart. Gereedschap is in Nederland nauwelijks te krijgen. De sites die het aanbieden bieden ook nog eens belabberde informatie. Het lijkt erop dat een aantal aanbieders het gewoon vanuit China laten komen en het hier tegen een prijs verkopen waar je elders goed en deugdelijk materiaal kunt krijgen. Duitsland en Engeland hebben meer te bieden, maar dan betaal je wel de volle mep aan verzendkosten. Ook aan goed tuigleer is lastig te komen. Zeker als je niet meteen een heel vel wil aanschaffen (we hebben het hier over een hals of een rug van een rund, nogal een afmeting). De kwaliteit van het leer is heel belangrijk. De weinigen die het aanbieden in Nederland leveren erg wisselende kwaliteit.
Dan is er nog de keuze van het gereedschap: Wat heb je echt nodig? Want het is vreselijk duur om alles meteen aan te schaffen...

Decisions, decisions....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten